Купуючи новий транспортний засіб, більшість недосвідчених власників цікавиться правилами догляду за ним. І це слушно. Адже витративши певну суму зі свого бюджету, ми прагнемо, аби покупка послугувала нам якомога довше, і щоб подальша експлуатація велосипеда не змусила витратитись ще більше.
Серед велосипедистів, як при живому спілкуванні, так і в мережевих спільнотах, існує основний принцип догляду за транспортним засобом, заснований на двох складових: миття та змащуванні. Більшість вважають, що велосипедний ланцюг просто необхідно регулярно проварювати і змащувати. Хоча, заради справедливості варто зазначити, що не всі погоджуються з такими методами догляду за велосипедом. Адже цим способам догляду існує альтернатива. На цьому ми і зупинимося докладніше.
Очищення велосипеда
Бруд – один з ворогів велобайка. Про це варто пам'ятати, купуючи будь-який механічний засіб. І якщо ви хочете бути сумлінним господарем велосипеда, який прослужить вам довго вірою і правдою, потрудіться очистити від забруднень свого залізного друга після кожної поїздки, незалежно від відстані. Обов'язкова умова – ідеально чиста ходова частина: велосипедний ланцюг і зірки. Чистити велорами, звичайно, не настільки принципово, але зайвим це не буде.
Як чистити велосипед
Вам пощастило, якщо ви є щасливим володарем мийки Karcher. Вона забезпечить вашому сталевому другові ідеальну чистоту. Мешканцям багатоквартирних будинків, які живуть на будь-якому поверсі, вище першого, швидше за все доведеться мити велосипед, не виходячи з квартири. Для цієї мети легко пристосувати ванну. У ванній кімнаті розберіть байк, знявши з нього педалі, і, перевернувши його догори ногами, поставте до ванної на сидіння. Гріпси при цьому стають на краю. Пам'ятайте, що великі грудки бруду, землі, трави можуть засмітити слив ванної. Тому попередньо очистіть від таких великих забруднень велосипед. Це можна зробити за допомогою звичайної ганчірки. Потужний потік води і пластикова щітка допоможуть швидко і якісно змити забруднення.
У разі, якщо велосипед дуже брудний, вам допоможе гарний засіб для миття посуду. Але, щедро поливаючи струменем води транспортний засіб, стежте, щоб вода не потрапляла до пазів рульової частини і каретки. Пам'ятайте, що різкий температурний перепад шкідливий для велосипеда. Тому після прогулянки холодної пори року залиште його трохи нагрітися при кімнатній температурі, а тільки згодом, коли байк нагріється, починайте очищення. Для миття велосипеда після такої прогулянки підійде прохолодна вода. Особливу увагу приділіть миттю коліс. Намагайтеся, щоб до втулок не потрапляла вода.
Ходова частина і догляд за нею
Це саме та частина байка, яка зазвичай брудниться більше і сильніше за все. Ланцюг, касету, систему досить важко очистити, тому що тут змішується дорожній бруд і мастило велосипеда. Але, скориставшись для очищення приладом для чищення ланцюга, в який заливається трохи гарячої води і миючий засіб для посуду (багато велосипедистів використовують для цієї мети Fairy), ви зможете вирішити цю проблему. Те ж Fairy і пластикова щітка прийдуть на допомогу при очищенні зірок велосипеда.
Змащування велосипеда
Пам'ятайте, що не можна змащувати брудний велосипед. Перед тим, як змастити, його потрібно добре очистити, залишити висохнути на кілька годин в сухому місці, а лише потім, коли висохнуть всі вузли, переходити до наступного етапу догляду. Змащення велобайку може зайняти не одну годину. При цьому уникайте засобів, до складу яких входить литол через шкідливий вплив літію (який є лужним металом) на алюміній.
Для змащення ходової частини велосипеда, яка потребує цього найбільше, ви можете вдатися до наступних засобів:
- густого графітового мастила;
- рідкого мастила (мінерального або трансмісійного масла);
- двухкомпонентного мастила в балончику (тефлонового або силіконового).
Жоден з цих засобів не можна назвати ідеальним для змащення транспорту, кожен з них має, як позитивні, так і негативні сторони. Непростий метод на перевірку виявляється найбільш довготривалим і не стирається одразу. Простий засіб – менш довговічний та надійний. Випробувавши кожен з них, досвідчені велосипедисти обирають оптимальний для себе, до якого потім вдаються регулярно.
Багато власників велосипедів вподобали тефлонове двокомпонентне мастило у вигляді аерозолю. AB-80 – це суміш летючого розчинника і тефлону, що мінімізує тертя при випаровуванні даного розчинника. Змащуючи таким способом свого залізного друга, ви заощаджуєте свій час (сам процес проходить досить швидко) і докладаєте мінімум зусиль (спосіб дуже простий). Вже через 15 хвилин, після того, як ви побризкали велосипедний ланцюг з аерозольного балончика, велосипед придатний до експлуатації, і до нього майже не пристає бруд. Але, як ми вже зазначали вище, у кожного засобу існують й мінуси. І недовговічність – основний мінус даного засобу змащування велосипеда. Змазаним таким чином велобайком ви зможете насолоджуватися не більше 40-ка кілометрів. Здолавши цю відстань, ви почуєте характерний, неприємний для слуху велосипедиста, скрегіт.
Наступний тип мастила, який ми розглянемо, – трансмісійне мастило. Одним з плюсів цього густого мастила є його прийнятна ціна. Мастило заливають до ланок за допомогою спеціальної лійки – маслянки. Для того, щоб мастило потрапило до кожну ланку, після того, як його залили, ланцюг необхідно прокрутити і перемкнути на всі боки. Він почне згинатися і все ланки заповняться трансмісійним мастилом. Щоб заощадити витрати мастила велосипед після такої обробки потрібно залишити на 8-10 годин (ідеально змащувати на ніч). Перед тим, як використовувати змащений велосипед, протріть дрантям зірки і саму ланцюг. Не хвилюйтеся, що ви витре мастило – воно збережеться в самому ланцюзі, хоча зовні він буде сухим. Ще одним плюсом такого мастила є його довговічність. Змащування трансмісійним мастилом вистачить вам на відстань від 70-ти до 100-та кілометрів. Звичайно, за умови, що ви використовуєте велосипед за сухої погоди і на нормальних дорогах. Пам'ятайте: якщо ви змажете трансмісійним мастилом неочищений ланцюг, то характерне неприємне шарудіння почуєте вже після перших 20-ти кілометрів їзди.
Виделка та догляд за нею
Внутрішність виделки – недоторканна, тому не варто туди лізти ніколи. А ось простір під пильовиками потребує регулярного очищення. Тому не забувайте чистити його з періодичністю в місяць, наприклад, окропивши тефлоновим аерозольним мастилом, про яке йшлось вище. Після цього добре прийміть виделку і залиште її годин на 8-10. Через деякий час витріть насухо виделку, скориставшись ганчіркою, і надягайте пильовики.
Догляд за гальмами, переднім і заднім перемикачами
Ці компоненти не потребують частого очищення, тому що через забруднення ані гальма, ні перемикачі навряд чи вас підведуть. Досить змащувати невеликою кількістю трансмісійного мастила (вистачить і однієї краплі) їх кожні 2-3 місяці в тих місцях, де деталі труться між собою. Після 1-2-ох годин витріть насухо ганчіркою ці деталі і користуйтеся велосипедом. Доглядаючи за гальмами, змащуйте лише втулки (приводи вібрейки обертаються щодо їх). А ось ролики заднього перемикача потрібно змащувати досить часто, тому що, швидко забруднюючись, вони починають неприємно «свистіти».
Догляд за тросами, сорочками
Деякі велолюбителі вважають, що троси, якщо вони гарної якості, виготовлені з тефлону, взагалі не потрібно змащувати, а лише купувати кожен сезон нові. Ну а більш досвідчені велосипедисти або професіонали використовують консистентне мастило "Pedros SynGrease". Його тонкий шар наносять пальцями на троси під час їх установки. Частину троса, що не сховалась під сорочкою, насухо витирають від залишків мастила.
Догляд за рульовою та втулками
Якщо ви не має достатньо досвіду водіння велосипеда, не варто ризикувати і самостійно порсатись у втулках. То ж не посоромтесь перед змащуванням та перебиранням звернутись за порадою або навіть допомогою до більш досвідчених велосипедистів. Для втулок найкраще підходить консистентне густе мастило. Прекрасно підійде воно й для змащування рульових колонок. Змастивши тонким шаром мастила також осі ексцентриків, ви збережете їх від іржі, від якої вони часто страждають.
Різьбові з'єднання і догляд за ними
Поєднуючись, каретка з рамою і шатуни з педалями, утворюють основні нарізні сполучення велосипеда. Встановлюючи їх, не забудьте добре протерти різьбу і нанести трохи мастила. Без такого змащування ви можете почути не дуже приємні скрип під час натискання на педалі. До того ж, можуть прикипати з'єднання. Купуючи зібраний велосипед в магазині, обов'язково відкрутіть його педалі, не забуваючи, що праву педаль оснащено стандартним "правим" різьбленням, а для того, щоб відкрутити ліву педаль, доведеться крутити в протилежну сторону. В такому велосипеді на різьбі мастила не буде.
Ще одні вид мастила від англійського виробника – проникаюче мастило "WD-40". Хоча ми і згадуємо про нього в межах даної статті, але використовувати цей засіб як мастило все ж не радимо. Але воно може стати гарним розчинником іржі.
Подібний до попереднього – засіб Liqui Moly. Це LM40 і LM47. Дані проникаючі мастила містять олію, гас і присадки, за допомогою яких зменшується тертя і збільшується термін експлуатації деталей. Основні функції такого мастила: захист від корозії, розчинення іржі, продовження терміну життя кожухів – як пластикових, так і гумових.
Будь-який механізм, транспортний засіб потребує належного догляду і правильної експлуатації. Це збільшує термін його життя і покращує якість роботи. Якщо ви забезпечите правильний догляд свого велосипеда, він ніколи вас не підведе, забезпечивши безперебійне функціонування всіх складових. Всі деталі доглянутого, чистого, вчасно і правильно змащеного велосипеда працюватимуть злагоджено, як єдиний живий організм, і ви зможете отримати максимум користі і задоволення від ваших поїздок. Пам'ятайте, про те, що, купуючи сталевий засіб пересування, ви купуєте друга, який відплатить вам за турботу про себе відмінною роботою!